Medyczny Portal Informacyjny Pacjenta
Zarejestruj się, zaloguj i umów wizytę oraz przejrzyj swoją dokumentację medyczną
Zarejestruj się, zaloguj i umów wizytę oraz przejrzyj swoją dokumentację medyczną
Miejsce udzielania świadczeń: Al. J. Piłsudskiego 66, I piętro
Rejestracja: Poniedziałek - Piątek od 7.25 do 15.00
Telefon: 797 704 913 lub 797 704 917
Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych:
lek. med. Jolanta Pastryk - specjalista chorób wewnętrznych
dr. n. med. Ewa Chemperek - specjalista chorób wewnętrznych, specjalista reumatologia
Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych; ul. Lubelska 50, 08-400 Garwolin; tel/fax 25 68 43 708; NIP: 6141608617 Regon: 364120908 KRS: 000010477
Garwolin, dnia 16 maja 2023 r. Szanowny Pan dr n. ekon. Adam Niedzielski Minister Zdrowia
Szanowny Panie Ministrze, W imieniu zarządzających szpitalami powiatowymi, zatrudnionego w nich personelu, ale przede wszystkim w imieniu polskiego Pacjenta, zwracamy się do Pana Ministra z apelem o niezwłoczne podjęcie działań, które w realny sposób zmienią i poprawią sytuację finansową placówek medycznych w Polsce, ratując je przed ostateczną zapaścią. Zadłużenie polskich szpitali wynosi już prawie 20 mld złotych. Jest to kwota, której nie da się zredukować bez fundamentalnych zmian w organizacji systemu ochrony zdrowia. To zjawisko jest powszechne. Zadłużone są zarówno małe szpitale, które reprezentujemy, jak i te największe, kliniczne, co wyraźnie wskazuje, że jest to problem systemowy. Nie wynika on ze złego zarządzania dyrektora konkretnej placówki, położenia czy wielkości szpitala. Lata zaniedbań i brak odpowiedniej i przejrzystej organizacji w zakresie finansowania systemu ochrony zdrowia doprowadziły do dramatycznej sytuacji i walki o utrzymanie płynności finansowej każdego miesiąca. Zgodnie z art. 68 Konstytucji każdy obywatel ma prawo do ochrony zdrowia, a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych muszą zapewnić władze publiczne. Potwierdza to Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 marca 2019 r. (sygn. akt Ili CZP 80/18), z której jasno wynika, że: do obowiązków państwa należy stworzenie systemu opieki zdrowotnej działającego według określonych standardów, ale usługi mające na celu utrzymanie zdrowia we właściwej kondycji lub jego poprawę są jednocześnie przedmiotem działalności gospodarczej. Zapoznając się z dalszą częścią tej Uchwały możemy przeczytać, że uzyskanie stosownego wynagrodzenia za wykonane świadczenia pozwala bowiem świadczeniodawcy nie tylko na jego należytą jakość, ale i na utrzymanie się na rynku i rozwój, od którego zależy zdolność do wykonywania świadczeń zdrowotnych w przyszłości. Narodowy Fundusz Zdrowia powinien dbać o osiągnięcie takiego stanu także przez racjonalne określenie wysokości wynagrodzeń za kontraktowane świadczenia. Aktem normatywnym, który również zwraca uwagę na odpowiedzialność finansową władzy publicznej jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 listopada 2019 r. (sygn. akt K 4/17). Trybunał podkreślił, że środki przekazywane przez NFZ są nieadekwatne do kosztów ponoszonych przez placówki, a niedobory ochrony zdrowia są znane ustawodawcy i mają charakter systemowy. Jak zauważył Trybunał, Najwyższa Izba Kontroli wielokrotnie zwracała uwagę na problem nadwykonań i niedofinansowania szpitali, co potwierdza, że to właśnie w tym miejscu należy szukać rzeczywistych źródeł problemu. Biorąc pod uwagę Uchwałę Sądu Najwyższego, jak i wyrok Trybunału Konstytucyjnego, mamy do czynienia z istotnie dysfunkcyjnym systemem finansowania polskich szpitali, który w żadnej mierze nie odzwierciedla realnych zapotrzebowań i ponoszonych kosztów. Doświadczenie zeszłego roku pokazało, że wprowadzone ustawowo podwyżki dla pracowników ochrony zdrowia są istotnym obciążeniem dla budżetu placówek medycznych. Mając na uwadze ogromną determinację Pana Ministra w zakresie wprowadzenia Ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta, zupełnie niezrozumiałym jest fakt pomijania kwestii finansowych w przypadku realizowania świadczeń medycznych na jak najwyższym poziomie. Bez wątpienia ustawa ta przyniesie całemu systemowi ochrony zdrowia realne korzyści, jednak wymaga to zwiększenia nakładów finansowych, które na tę jakość i bezpieczeństwo będą się przekładały. Obecna formuła finansowania szpitali, w zdecydowanej większości jest przeznaczona na wynagrodzenia personelu, a nie na realizację świadczeń. Zapisy prawa jasno wskazują Państwo jako odpowiedzialnego za organizację systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Jest to zadanie, od którego właściwej realizacji uzależnione jest najwyższe dobro polskich obywateli - ich zdrowie. Nam, zarządzającym placówkami zależy na realizacji swoich obowiązków zgodnie z najwyższymi standardami, ale aby móc te działania realizować dla dobra polskiego Pacjenta, potrzebujemy odpowiedniego wsparcia od organów publicznych. W związku z powyższym oczekujemy realnych zmian w zakresie funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia, a nie jedynie działań o charakterze doraźnym, które nie rozwiązują obecnych problemów.
Podpisy: Waldemar Malinowski, Krzysztof Żochowski, Tomasz Paczkowski, Adam Styczeń, Mariusz Trojanowski
Do pobrania: List otwarty OZPSP (PDF, 900 kb)
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Włodawie prowadzi akcję, której celem jest zwiększenie wiedzy na temat korzyści wynikających ze szczepień oraz ryzyka związanego ze spadkiem osób zaszczepionych.
W strukturach Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej we Włodawie działa Zakład Pielęgnacyjno–Opiekuńczy udzielający ubezpieczonym całodobowych świadczeń zdrowotnych z zakresu: opieki i pielęgnacji, rehabilitacji, edukacji zdrowotnej pacjentów i ich rodzin.
Podstawowym celem Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych chorym, którzy ze względu na zły stan zdrowia wywołany chorobą lub zmianami starczymi wymagają przez pewien czas stałej opieki pielęgniarskiej, nie wymagają natomiast leczenia szpitalnego (hospitalizacji).
Opiekę nad pacjentami w Zakładzie sprawują lekarz, pielęgniarki, rehabilitanci, opiekunki medyczne, psycholog, logopeda i personel pomocniczy.
Świadczenia medyczne udzielane w Zakładzie są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Do podstawowych świadczeń udzielanych w Zakładzie finansowanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego należą czynności pielęgnacyjne, takie jak toaleta całego ciała, zmiana bielizny, zmiana pieluchomajtek, podawanie leków, karmienie, pomiar podstawowych parametrów życiowych, pielęgnacja odparzeń i odleżyn, tlenoterapia oraz zabiegi rehabilitacyjne wykonywane wg zlecenia lekarskiego, odpowiednie do stanu zdrowia i wieku pacjenta.
Za zakwaterowanie i wyżywienie w Zakładzie od pacjenta pobierana jest opłata zgodnie z art. 18, ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2022.poz.2561).
- Skierowania do Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego ;
- Wywiadu pielęgniarskiego i zaświadczenia lekarskiego;
- Wypełnionej Skali Barthel;
- Dokumentu potwierdzającego wysokość dochodu świadczeniobiorcy: w szczególności: decyzji organu rentowego albo emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury, renty albo renty socjalnej, do decyzji należy załączyć zgodę świadczeniobiorcy ubiegającego się o skierowanie do zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego na potrącanie opłaty za pobyt w zakładzie przez właściwy organ rentowy albo emerytalno-rentowy ze świadczenia wypłacanego przez ten organ lub decyzji o przyznaniu zasiłku stałego; do decyzji należy załączyć zgodę świadczeniobiorcy ubiegającego się o skierowanie do zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego do odbioru tych należności przez zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy lub zaświadczenie o dochodach z zakładu pracy lub innych dokumentów, z których wynika wysokość dochodu świadczeniobiorcy;
- Kserokopii dokumentów medycznych z leczenia stacjonarnego (wypisy, zaświadczenia),
Włodawa, dnia 30.12.2022 r.
Ze względu na wzrost zachorowań na grypę oraz wzmożone ryzyko epidemiologiczne zakażeń innymi wirusowymi chorobami zakaźnymi wprowadza się ograniczenie odwiedzin pacjentów hospitalizowanych w oddziałach szpitalnych SP ZOZ we Włodawie.
W wyjątkowych sytuacjach, u pacjentów w terminalnej fazie choroby oraz w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, odwiedziny są możliwe za zgodą Ordynatora oddziału lub lekarza dyżurnego z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego:
- dezynfekcji rąk,
- stosowania podczas wizyty maseczki zasłaniającej usta i nos przez cały czas przebywania na terenie szpitala,
- w czasie odwiedzin zalecane jest zachowanie dystansu min. 1,5 m pomiędzy osobą odwiedzającą a odwiedzanym pacjentem,
- bezwzględnego stosowania się do poleceń personelu medycznego,
- zachowania nie zakłócającego pracy oddziału,
Jednoczasowo do pacjenta może wejść wyłącznie 1 osoba zdrowa (bez żadnych objawów infekcji, w tym: kataru, kaszlu, gorączki, bólu gardła).
Personel ma prawo odmówić odwiedzin lub nakazać natychmiastowe opuszczenie szpitala osobom, u których widoczne są objawy infekcji, w szczególności dotyczące chorób zakaźnych.
Do pobrania: Pismo (PDF, 173 kb)
Strona 18 z 45